איתן כבל

עם חזרת הכנסת למושב הקיץ, אני גאה להציג בפניכם את עיקריי פעילותי בחצי השנה האחרונה. זה היה מושב אינטנסיבי, משמעותי ומרובה באירועים. ועדת הכלכלה בראשותי קיימה במהלך מושב החורף האחרון שני תהליכים תקדימיים בתולדות הכנסת – הראשון היה הליך ההיוועצות על מתווה הגז הטבעי לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. השני, שימוע פרלמנטרי ראשון מסוגו בנושא בלימת הקטל בדרכים. היו אלה שני תהליכים חשובים, אשר יצרו נורמה חדשה של אחריות, יוזמה ומקצועיות.

סיימנו להכין במהלך המושב שלוש הצעות חוק מרכזיות, כבדות משקל ורבות השפעה על המשק והחברה בישראל - הצעת חוק חיבור מפעלי תעשייה לגז הטבעי, הצעת חוק נתוני אשראי והצעת חוק רישוי שירותים לרכב. עסקנו גם במגוון רחב של נושאים מרכזיים למשק ולחברה בישראל, כך למשל, המחסור במזון שהורגש בחגי תשרי ופעולה מרוכזת מול החקלאים והממשלה כדי שמחזות של מדפים ריקים לא יחזרו על עצמם. במסגרת זאת עסקנו גם במצב החקלאות והחקלאים, מצב המשק המשפחתי ופערי התיווך בענף – וכן בסוגיות הנלוות כמו משק החלב, הביצים, הפטם והבקר.

חלק נכבד מדיוני הוועדה הוקדשו לנושא הצרכנות והגנת הצרכן הקרובים מאד לליבי. טיפלנו בעוולות צרכניות, אישרנו הצעה שנועדה לחייב בעלי עסקים לשלוח מסרון המודיע על סיום עסקה, קיימנו מעקב אחר התקדמות הרפורמה בפס הרחב באינטרנט והתחלנו לדון בהצעה חוק שיזמתי בדבר החובה לאפשר גישה מהירה למענה אנושי במוקדי השירות. הוועדה אף ליוותה את תהליך סגירתה של רשות השידור והקמתו של תאגיד השידור הישראלי, וזאת כשאני מתווך בין נציגי משרד התקשורת, התאגיד החדש וההסתדרות למען הסדר הוגן, צודק ומוסכם בנוגע לעתיד העובדים. זה היה מושב עמוס וגדוש בפעילות - ועדת הכלכלה של הכנסת נמצאת בעיצומה של מהפכה אשר באה לידי ביטוי ביוזמה ובביצוע מעקב ופיקוח שיטתי, מתמשך ומקצועי אחר פעולות הממשלה וביצוע החלטותיה. הוועדה עובדת באופן צמוד עם גורמי הממשלה, ארגונים חוץ פרלמנטריים ושחקנים נוספים מהמגזר הפרטי והחברה האזרחית. אני גאה על כך שהובלנו במושב האחרון תהליכים תקדימיים וקבענו נורמות חדשות של פרקטיקה פרלמנטרית שיכנסו לדברי ימיה של כנסת ישראל והדמוקרטיה הישראלית.

שלכם, איתן
איתן כבל

צרו עמנו קשר

לשכה בירושלים: כנסת ישראל
טלפון: 02-6408837/8 פקס: 02-6408839
לשכה בתל אביב: הארבעה 24, קומה 1
טלפון: 03-6445634 פקס: 03-5615594
נייד איתן: 050-5521979
דואר אלקטרוני: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

יועצים

שי שאקו דוד (נושאי ועדת הכלכלה)
טלפון: 054-4747872
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
אריה לוי (נושאים פוליטיים)
טלפון: 050-3543101
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
משה ביבי (נושאים תקשורתיים)
טלפון: 050-6694812
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
מאיה עזריה (נושאים פרלמנטריים)
טלפון: 052-3981781
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
 

כך ניהלו את ההתייעצות על מתווה הגז הטבעי

בשעת לילה מאוחרת ביום 5 בנובמבר 2015 ישבה ועדת הכלכלה בכנסת והכינה את הצעת חוק חיבור מפעלי תעשייה לגז הטבעי. באמצע הדיון נכנס שליח לחדר הוועדה והגיש לי מעטפה גדולה ובתוכה מכתבו של ראש הממשלה ושר הכלכלה בדבר בקשתו לפתוח בהליך התייעצות עם הוועדה, בנושא מתווה הגז הטבעי, כפי שמורה סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. היה ברור לי מיד שמלבד העובדה שזהו נושא כבד מבחינה כלכלית ובעל השלכות חברתיות משמעותיות על הדורות הבאים, מדובר כאן גם על תהליך תקדימי בתולדותיה של כנסת ישראל. מעולם לא הופעל סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים מאז נחקק, ואני גאה מאד על הזכות שנפלה בחלקי להוביל ולבצע את התהליך שהיה מקצועי, אחראי ובעיקר פתוח ושקוף.

איתן כבל

בסיומו של התהליך, ולאחר 12 דיונים רציניים ורחבי היקף החלטנו להמליץ לראש הממשלה ושר הכלכלה שלא להפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, אולם ראש הממשלה בחר שלא לקבל את המלצת הוועדה, חתם על הפעלת הסעיף ולמעשה הפעיל את מתווה הגז הטבעי. מיד לאחר כן, עתרנו לבג"צ כנגד החלטת ראש הממשלה ושר הכלכלה. בג"צ אמר את דברו ופסק כי סעיף היציבות הרגולטורית, אשר מהווה את הבסיס המבני של המתווה, איננו חוקי. שני אדני הברזל בהמלצת הוועדה אומצו על ידי בג"צ – ראשית, הקריאה לראש הממשלה ושר הכלכלה לבחור ב'דרך המלך' ולעגן את הסוגיה בחקיקה בכנסת ולא בהחלטת ממשלה. שנית, עמידה נחרצת נגד פסקת היציבות והרעיון שהממשלה יכולה לכבול את ידי הממשלות והכנסות הבאות.

קבצים לעיון: החלטת ועדת הכלכלה בתחום ההיוועצות | עתירה לבגצ | פסק דין בגצ

קישורים לצפייה: דיווח לאחר הופעת ראש הממשלה בוועדת הכלכלה | דיווח לאחר החלטת הוועדה

שימוע פרלמנטרי בנושא בלימת הקטל בדרכים

357 בני אדם קיפחו את חייהם בדרכים במהלך שנת 2015. בלימת הקטל בדרכים היא משימה לאומית - זה הנושא הכי דרמטי בחיינו והוא גובה מחירים כבדים ואכזריים. אנשים נהרגים בכבישים ובדרכים בכמויות מטורפות, ונראה כאילו כלום, וכולם משלימים עם המצב הזה. מעין תחושה שמדובר בגזירת גורל שאין מה לעשות מולה. ממש, אבל ממש לא! אינני מקבל שזו גזירת גורל, ואני גם דוחה בתוקף את התחושה שזה מצב קבוע שאפשר להשלים עם קיומו. אני לא מגזים אם אני אומר שזה הכל בידיים שלנו. הקטל בדרכים הוא האויב, אך לצערי אין היום כמעט אף גורם במערכת שפועל באפקטיביות ושכל משימותיו הן מלחמה בלתי מתפשרת בקטל בדרכים. גם אם זה לא "קול" לעסוק בנושא האכזרי הזה, כולנו נדרשים להילחם מולו בכל הכוח ובכל האמצעים. כשאני אומר "כולנו", אני מתכוון לכל המערכת - מלמטה למעלה, מלמעלה למטה. אם זה משרדי הממשלה הרלוונטיים, בראשם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, המשטרה וכל רשויות הממשל האחרות - כולם נדרשים ליישר קו ולהסתער נגד הקטל הנוראי הזה.

איתן כבל

הגעתי למסקנה שאנחנו, חייבים לפעול, ועל כן החלטתי על קיומו של שימוע פרלמנטרי בנושא בלימת הקטל בדרכים, וזאת לנוכח שינוי המגמה והעלייה במספר ההרוגים. אין פה שאלה של פוליטיקה - לא ימין ושמאל, לא חילונים ודתיים, לא עשירים ועניים, לא ערבים ויהודים. כולנו חייבים לפעול יחדיו על מנת לבלום את התופעה הקשה הזאת. ועדת הכלכלה קיימה עשר ישיבות בנושא בין החודשים פברואר-מרץ 2016 בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים הממשלתיים ונציגי החברה האזרחית. בין הנושאים שנדונו היו הצעות לדרכי פעולה של ארגונים חוץ פרלמנטריים לעמידה ביעדי הממשלה, טיפול בעבירות תעבורה בבתי משפט לתעבורה, מערך המצלמות האלקטרוניות ואכיפת חוקי תעבורה, טיפול בתשתיות, אוכלוסיות מיוחדות והכשרות לנהגים. השימוע נסתיים עם הופעת שר התחבורה והבטיחות בדרכים והשר לביטחון הפנים.

שני השרים התחייבו להתגייס למאמץ המשותף לבלימת הקטל הנוראי הזה באמצעות שורת צעדים אופרטיביים. עם פתיחת מושב הקיץ יתפרסמו מסקנות והמלצות הוועדה בנושא, כולל תוכנית עבודה למעקב ופיקוח אחר יישום ההמלצות.

קישורים לעיון: דיווח על פתיחת הדיונים בוועדה | דיווח לקראת תחילת השימוע

חוק נתוני אשראי

רצונה של הממשלה להקים מערכת לשיתוף בנתוני אשראי, חיוביים ושליליים עמד לנגד עיניי ככיוון נכון והכרחי בדרך להגברת התחרות בשוק האשראי הקמעוני, הרחבת הנגישות לאשראי, צמצום האפלייה במתן אשראי ובסיס מידע מחקרי לבדיקת צמיחה עתידית של משקי הבית בישראל. חשבתי שמדובר בהזדמנות מצויינת לסייע לא רק למעמד הביניים הסובל מחוסר תחרותיות משווע בשוק האשראי, אלא גם לאוכלוסיות חלשות אשר כבר שנים מודרות משוק האשראי למשקי הבית.

איתן כבל

כשנחת החוק על שולחן הוועדה היה ברור לי כי הוא אינו מוכן דיו. תפריו היו גסים מידי, אחיזתו רופפת והיו בו יותר מידי פרצות. במהירות סימנתי את שלושת האתגרים המרכזיים לקראת המשך הדיונים על החוק: שמירה על הפרטיות, אבטחת המידע ויצירת מערכת תומכת לאוכלוסייה של יותר ממליון אזרחים המוגדרים כמודרי אשראי. וכך יצאנו לדרך. בשיתוף פעולה נדיר של חברי הוועדה, נציגי משרדי האוצר והמשפטים, בנק ישראל והמועצה לכלכלה וכמובן חברים מארגוני החברה האזרחית.

ההישג הראשון שהשגנו הוא הכללתה של קבוצת מודרי האשראי, כאשר דרשנו וקיבלנו את הקמתה של קרן מיוחדת שתעמיד אשראי לאלה שמלכתחילה אינם עומדים בקבלת אשראי בבנק. הסכום ההתחלתי שיעמוד לזכות הקרן יהיה 50 מיליון ש"ח - נכון, אני יודע שזה עשוי להישמע לא הרבה, אבל בתחילת הדרך גם זה לא היה בחוק. היתה כאן התעקשות שלנו והישג עקרוני וחשוב בנוגע לחובת המדינה כלפי אזרחיה. ההישג השני, קשור לסוגיה החשובה והמורכבת ביותר לטעמי, והיא סוגית ההגנה על הפרטיות - מעבר להוראות השונות הקיימות בחוק שנועדו להבטיח את ההגנה על הפרטיות, שקדה הוועדה והוסיפה הוראות נוספות לאורך החוק, על מנת לחזק עוד יותר את רמת ההגנה. כך למשל לא יימסרו על לקוח נתוני אשראי מבלי שהוא ייתן לנותן האשראי את הסכמתו המפורשת לכך. אולם, ההישג המשמעותי ביותר הוא יצירת תפקיד חדש בבנק ישראל – הממונה על הגנת הפרטיות. הממונה יעסוק אך ורק בעניין הגנת הפרטיות והוא ימונה ישירות על ידי נגיד בנק ישראל.

קישורים לצפייה: כתבה המסכמת את אישור החוק בועדה

חוק שירותי הרכב

שנים שהצעת החוק הזו היתה תקועה ואני שמח שהצלחנו לאחר מאמצים רבים לסיים להכין אותה לקריאה שנייה ושלישית. זהו חוק ענק המכיל למעלה מ-250 סעיפים.

איתן כבל

החוק הזה ישנה את ענף הרכב מן הקצה אל הקצה, יגביר את התחרות, יביא להורדת מחירים, יפחית את עלויות התחזוקה, המוסכים והחלפים וגם יתכתב עם הצורך בחיזוק היבטי בטיחות שונים. החוק, עליו שקדנו במהלך המושב החולף עשרות רבות של שעות דיונים, מסדיר את ענף הרכב תוך הבטחת תנאים להענקת רמת שירות גבוהה ויצירת תשתית שמתכתבת עם תודעה צרכנית מפותחת. בין הנושאים שהחוק מסדיר ניתן למנות את נושא הייבוא על היבטיו השונים, חובות מוכר הרכב וקונה הרכב, הפעלת מוסכים, שמאות רכב והיבטי אכיפה נוספים. החוק פותח למעשה את תחום תחזוקת הרכב לתחרות תוך הוזלת המחירים, כולנו מכירים את הצורך הכמעט אוטומטי של רבים מאיתנו להמשיך ולטפל ברכב רק במוסך שירות של הייבואן, וזאת גם מהחשש שמא יפגעו תנאי האחריות של היצרן - אז שהחוק קובע כעת שניתן גם ניתן. האפשרות הזו תביא להפחתה בעלויות התחזוקה של הרכבים. בנוסף, החוק החדש כולל גם היבטי שקיפות מתקדמים בכל הנוגע למלאי החלפים, מתן אשרות לייבוא מקביל של חלפים לא רק דרך היצרן, וכן התייחסות לנושא סוחרי הרכב והבחנה לראשונה בין סוחר רכב מיבואן לסוחר רכב הרשום בישראל.

כנס הוקרה לחיילי המילואים בכנסת

ביום 17 בנובמבר 2015 הובלתי ביחד עם ח״כ יואב קיש את יום ההוקרה בכנסת למען חיילי המילואים. זה היה אירוע מרגש מאד בנוכחות עשרות חיילים וחיילות, שר הביטחון, חברי כנסת ואורחים נוספים. העשייה למען חיילי וחיילות צה"ל, בסדיר ובמילואים, חשובה לי מאד ואני עושה זאת מאז שנבחרתי לכנסת וביחד עם הח"כ לשעבר אבשלום וילן הקמנו את השדולה. מאז אני מוביל יחד עם שותפיי לאורך השנים ויחד עם העמותה למען חיילי המילואים בראשות אבי סייג, מהפכה של ממש בכל הקשור לזכויות החיילים.

איתן כבל

בחלוף השנים הקבוצה הקטנה והנבחרת של משרתי המילואים הולכת ומתמעטת והופכת ממש למיעוט של אנשים המחרפים את נפשם למען כלל אזרחי ישראל. חובתה של המדינה לעשות הכל, אבל ממש הכל, למענם ולתגמל אותם בתגמול הראוי להם ולבני ובנות המשפחה שהם חלק בלתי נפרד מהמאמץ הזה.

מאז שחוקק חוק המילואים יש נסיגה של ממש ביחסה של המדינה לחיילי המילואים וזה מחייב אותנו החברים בשדולה ובראשם אני, יחד עם חברי העמותה, לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לשנות את המצב. אני מחויב לעניין בכל נימי נפשי ולא אשקוט ולא אנוח עד שאחיי חיילות וחיילי המילואים באשר הם יזכו לקבל את המגיע להם בזכות. אנו נמצאים במגעים ובהתקדמות בכל הקשור להצעת חוק "נשות המילואים" אשר תבטיח להורים, סיוע כשאחד מהם נמצא בשירות מילואים – הסיוע יבוא באפשרות של אחד ההורים להגיע שעה מאוחר למקום עבודתו, או לצאת שעה מוקדם יותר, וזאת בכדי שיוכל לטפל בילדים. יו"ר התאחדות התעשיינים, מר שרגא ברוש, התגייס למשימה, ובמושב הנוכחי נמשיך לקדם ולהכין את ההצעה עד לאישורה.

שדולת הורות ומשפחה בעידן של קריירה

איתן כבל

שוק העבודה בישראל איננו מאוזן והוא סובל מבעיות מבניות ותרבותיות, אשר בסופו של דבר פוגעות בציבור העובדים. אם אתה גם עובד וגם הורה, אז מצבך מורכב עוד יותר. שוק העבודה הישראלי איננו מותאם לאפשרות של פיתוח קריירה מקצועית לצד הורות פעילה ונוכחת. ביום 12 בדצמבר 2015 התכנסה שדולת הורות ומשפחה בעידן של קריירה, אשר הקמתי יחד עם הדובר שלי לשעבר, דניאל הרוש, לפני שתי כנסות. מעבר לעובדה שהיה דיון מרתק ומלא רעיונות, תוכניות ויוזמות חדשניות, יצאנו ממנו עם החלטה חשובה - הקמת שולחן עבודה משותף לממשלה, להסתדרות, למעסיקים, לשדולה ולארגונים חוץ פרלמנטריים, על מנת לגבש פתרונות ישימים לקיצור שבוע העבודה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שהשתתף בדיון, הגדיר את המטרה בצורה הכי מדויקת כשאמר שישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי בה הבסיס של שבוע העבודה עומד על מעל ל-40 שעות בשבוע. אין שום סיבה שבישראל של 2015 העובדה הזאת לא תשתנה. נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש אמר בדיון, כי פריון העבודה בישראל הוא מהנמוכים בעולם - ואני אומר שעובדות אלה מצדיקות עוד יותר לבצע שינוי במודל שעות העבודה.

זה הבסיס עליו תתחיל העבודה בשולחן המשותף. השינוי לא יקרה בתוך יום או יומיים, אבל ההחלטה הזאת והנכונות של כל הגורמים לקחת חלק בתהליך הזה היא צעד משמעותי בכיוון הנכון. במהלך המושב הקרוב תתחיל עבודת השולחן המשותף.

אופניים חשמליים

איתן כבל

בחודש דצמבר 2015 הגיעו נציגי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לוועדת הכלכלה וביקשו שנאשר הארכה של התקנות למשך שנתיים. סירבתי ודרשתי שתוך שלושה חודשים נציג המשרד בפני הוועדה התקדמות במספר נושאים מהותיים בהסדרת התחום. הוועדה אישרה הארכה של חצי שנה בלבד. לאחר כארבעה חודשים חזרו נציגי משרד התחבורה לוועדה, וזאת לאחר עבודה שנעשתה בשלל ההיבטים הרלוונטים לאופניים החשמליים. אני שמח שהצלחנו לדחוף ולהאיץ במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול מהר ולהניח על שולחנה של הוועדה את התקנות. אזרחים רבים פנו אליי במהלך המושב לגבי נושא האופניים החשמליים ונראה שהמדרכות הפכו לשדות קרב קטלניים. ועדת הכלכלה אישרה את התקנות החדשות הקובעות כי גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים יעלה לגיל 16, לא תותר רכיבה על מדרכות, קורקינט חשמלי תקני יהיה לא יותר מ 250 וואט, עד משקל 30 ק"ג והוא יוכל להגיע למהירות של עד 25 קמ"ש.

קבצים לעיון: דיווח על אישור התקנות

קבצים להאזנה: ראיון ברדיו על אישור התקנות

חקיקה נוספת

תיקון לחוק הגנת הצרכן בדבר העברה למענה אנושי בתפריט הראשון בעת ההתקשרות לעוסק

תיקון לחוק הבנקאותבדבר התנאים לסגירת סניפי בנק, כך שבנק יצטרך להודיע ולנמק בפני המפקח על הבנקים על כוונתו לסגור סניף בנק 60 ימים בטרם יעשה זאת, וזאת על מנת שטובת לקוחות הסניף יישקל גם.

תיקון לחוק הגנת הצרכןבדבר הוראות לתנאי סיום תכניות הטבות (מועדוני לקוחות) ע"י העוסק, כך שתנתן ללקוחות הזכות לממש את ההטבות והזכויות שצברו, תוך מתן הודעה מראש על הכוונה לסיים את התוכנית.

תיקון לחוק המתווכים במקרקעין בדבר תשלום דמי התיווך על דירות להשכרה, כך שהאחריות לתשלום דמי התיווך תהיה בין הצדדים המעורבים בעסקת השכירות ולא רק על השוכר.

חלק מהאירועים, הסיורים והביקורים שערכתי

11/10/15 ביקור במרכז הימי של אוניברסיטת חיפה; 18/10/15 שיחה עם תלמידי תיכון בירושלים על רצח רבין; 31/10/15 אירוע זיכרון מפלגתי ליצחק רבין בהר הצופים; 5/11/15 כנס יום התחבורה הציבורית הבינלאומי; 15/11/15 כנס העיתונות באילת; 15/11/15 כנס איגוד השמאים באילת; 23/11/15 כנס לשימור מורשת יהדות תימן בכנסת; 24/11/15 מסיבת עיתונאים בנושא ענף המזון; 26/11/15 הכנס השנתי של התאחדות התעשיינים באילת; 7/12/2015 ועידת גלובס לעסקים בתל אביב; 9/12/2015 מפגש עם גימלאי אל על; 13/12/2015 סיור במכון התקנים; 14/1/2016 מפגש עם צעירי מפלגת העבודה; 17/1/2016 מפגש עם בעלים ומנכ"לי חברות הצרכנות במסגרת מועדון סופרברנדס; 18/1/2016 כנס עשור לקבוצת אלוני האפט; 20/1/2016 שולחן עגול במכון ון ליר בירושלים בנושא חוק נתוני אשראי; 21/1/2016 מפגש עם יושבי ראש ומנכ"לים של חברות האנרגיה; 21/1/2016 סיור במנהרות הרכבת תל אביב-ירושלים; 21/1/2016 ערב עיון בנושא תאגיד השידור הישראלי במשכנות שאננים בירושלים; 24/1/2016 ביקור במרכז השליטה של כביש חוצה ישראל; 26/1/2016 ערב התרמה לקרן הצנחנים; 28/1/2016 ביקור בישיבת בני יששכר; 4/2/2016 סיור בירוחם; 7/2/2016 הוועידה המדינית של מפלגת העבודה; 9/2/16 יום עיון הריכוזיות בבנקים בקריה האקדמית אונו; 18/2/16 מפגש בקיבוץ עברון; 25/2/16 מפגש פעילים ברעננה; 15/3/2016 כנס של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן; 15/3/16 משחק כדורגל בין נבחרת חברי הכנסת לבין נבחרת אמני אירופה; 20/3/16 מפגש עם פורום מדברים שכונה בהדר יוסף תל אביב; 22/3/16 מפגש שדולה לשיפור מעמד הכנסת עם נשיא המדינה; 28/3/16 ועידת כלכליסט לעסקים קטנים ובינוניים בתל אביב; 29/3/16 כנס שנתי של עמותת אור ירוק;